Geen goede weergave? Toon webversie!
Meriant 4 november 2021
Alliade
Themaweken Incidenten


 


Van 11-26 oktober waren de themaweken Incidenten. Op Ieder vond je informatieve berichten en interviews over dit thema, dat onderdeel is van het verbeterprogramma Samen. Door incidenten goed te registreren en systematisch goed te analyseren, vergroten we de kwaliteit van zorg en de veiligheid voor cliënten, medewerkers en anderen. Door fouten en incidenten met elkaar te bespreken, worden we ons bewust van risico’s en verbeterpunten.

In deze Ieder alert Special over Incidenten vind je alle berichten en video’s die we tijdens de themaweken Incidenten voor je maakten. Het zijn bouwstenen om samen met je collega’s stappen te zetten. Heel veel succes!

Alliade
Oedo Zwart startte de themaweken Incidenten


 


Op 11 oktober gaf Oedo Zwart via een vlog het startsein voor de themaweken Incidenten. Met achtergrondinformatie, interviews en mooie praktijkvoorbeelden hopen we dat je geïnspireerd wordt om samen met je collega's in gesprek te gaan over het thema Incidenten vanuit het verbeterprogramma Samen.

  Bekijk de aftrap van Oedo Zwart  
 
Hoe gaan we leren van incidenten?


 


Welke incidenten komen het meeste voor bij Alliade? En hoe kunnen we leren van incidenten zodat we de kans op herhaling verkleinen? In dit artikel ontdek je wat het project Incidenten inhoudt.

  Lees verder hoe we leren van incidenten  
Alliade
 
Alliade
“Voorkom incidenten door tijdig feedback te vragen”


 


De adviseurs Arbo & Preventie helpen teams om incidenten te analyseren en daarna de juiste vervolgstappen te zetten. Want een veilige werkplek is belangrijk voor het werkplezier én de kwaliteit van zorg. Adviseur Christian Debreczeni: “Agressie hoort niet bij je werk. Maar wel bij het gedrag van de cliënten. En daarom moet je in een goed op elkaar ingespeeld team werken.”



  Hoe kun je incidenten voorkomen door feedback te vragen?  
 
Aan de slag met het Incidentenformulier


 


Sinds 1 februari 2021 werkt heel Alliade met één Incidentenformulier. Deze vervangt de oude formulieren. Het registreren om te registreren is nooit het doel. Het gaat om de acties daarna: je registreert een incident om ervoor te zorgen dat dit incident in de toekomst voorkomen kan worden en de veiligheid van cliënt en medewerker verbetert. Daar helpt dit nieuwe formulier bij.

  Lees verder  
Alliade
 
Alliade
"Júíst van incidenten kunnen we veel leren"


 


Ieder jaar leggen we keurig vast welke incidenten hebben plaatsgevonden. Een gebeurtenis die een nadelig gevolg heeft of had kunnen hebben voor de cliënt, wordt door ons geregistreerd. Dit is een verplichting. Maar wat gebeurt er met deze gegevens en wat voor invloed kan een incident hebben op het team van de locatie? Ymkje Kooijker (hoofd) en Hesther van Dijk (begeleider B) van Meidoorn 2 van De Wissel in Beetsterzwaag, delen hun ervaringen. Ze vertellen onder andere over het leerproces waarin het team zich bevindt.

  Lees het interview met Ymkje en Hesther  
 
Alliade
Dilemma: kwaliteit van leven óf verhoogde kans op incidenten?


 


Incidenten voorkomen. Dat is waar we met elkaar naartoe werken. Maar er zijn ook dilemma’s. Want wat doe je als een activiteit de kwaliteit van leven vergroot, maar óók zorgt voor een hoger risico op een incident? “Over die dilemma’s moet je het met elkaar hebben”, zegt Elly van Veen, sinds 1 oktober clusterhoofd van afdeling Blommefjild in Herema State. “Een moreel beraad kan helpen om op een zorgvuldige manier naar dilemma’s te kijken en keuzes te maken.”

  Hoe kun je de juiste keuzes maken in dilemma's?  
 
Deel je ervaringen!


 


Door voorbeelden te delen met collega’s, kunnen we van elkaar leren én elkaar inspireren. Heb je vragen of wil je een mooi praktijkvoorbeeld delen? Neem dan contact op met Wietske Fennema, projectleider Incidenten. Zij kan de voorbeelden verzamelen, zodat we de themapagina Incidenten op Ieder kunnen uitbreiden met tips van en voor collega’s.

 



 


Meer weten? 
Bekijk de themapagina van Incidenten op Ieder.

Afmelden  |  Instellingen