|
|
|
|
|
|
Juni 2021
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwsbrief Wil - Wil brengt je verder in de samenleving
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samen doen wat wél kan
Met deze nieuwsbrief brengen wij u op de hoogte van de ontwikkelingen bij Wil. Zo leest u over de nieuwe visie op werk en dagbesteding en de impact van corona op onze financiën. Tamara en Hennie vertellen over hun ervaringen als cliënt. En we hebben leuk nieuws: we hebben een nieuwe website.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe visie op werk en dagbesteding
Binnen Alliade werken we aan een nieuwe visie op werk en dagbesteding. Met de vernieuwde visie richten we ons nog meer op de ontwikkelmogelijkheden en talenten van de cliënt. We willen cliënten mee laten doen op een manier die bij hen past. Voor de één is dat dagbesteding aan huis. Voor de ander betekent dit met praktijkleren certificaten halen en uiteindelijk toewerken naar een reguliere baan. De komende maanden voeren we regio-analyses uit. Met regio-analyses brengen we de vraag van cliënten, gemeenten en werkgevers in kaart. Daarnaast starten we op zes locaties met de pilot praktijkleren. Praktijkleren is voor mensen die mogelijkheden hebben om betaald of onbetaald werk te doen in de samenleving, maar voor wie het halen van een MBO diploma een brug te ver is.
Benieuwd naar de nieuwe visie en de pilot praktijkleren? Houd onze website in de gaten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
‘Ik wil hier nog lekker lang blijven werken’
Zeven jaar geleden kwam Tamara van der Heide (31 jaar) met jobcoach Henk Hettinga in contact. Ze had hulp nodig bij het zoeken naar werk. Samen keken ze naar wat ze leuk vond, naar wat ze kon en haar ontwikkelmogelijkheden. Kort daarna startte Tamara in de catering bij Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten. En daar werkt ze nog steeds met veel plezier!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Impact corona op financiën
2020 was een bijzonder intensief jaar. Door de coronamaatregelen kon een deel van de zorg, behandeling en ondersteuning aan cliënten niet worden geleverd. Daarnaast heeft de organisatie extra kosten gemaakt voor de inrichting van COVID-huizen en het treffen van maatregelen bij uitbraken op locatie. De financiële impact is grotendeels gecompenseerd door de verschillende regelingen. De gederfde opbrengsten en extra kosten worden vergoed door de zorgkantoren, verzekeraars en gemeenten. De financiële impact van de coronacrisis loopt door in 2021. Want ook in 2021 hebben we te maken met coronamaatregelen en landelijke richtlijnen. Vooral in de eerste maanden van 2021 waren er veel uitbraken op locaties en opnames in de COVID-huizen. Vanaf de maand april zien we een forse terugloop in het aantal besmettingen. Daardoor hebben we het COVID-huis in Drachten inmiddels kunnen sluiten. Het COVID-huis in Heerenveen sluit op 1 juli de deuren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Meten van tevredenheid
Wat vinden cliënten van de ondersteuning die wij bieden? Wat gaat er goed en wat kan er beter? Jaarlijks meten we de tevredenheid van onze cliënten. Dat doen we met een cliëntervaringsonderzoek die aansluit bij de wettelijke eisen vanuit de WMO. Het cliëntervaringsonderzoek wordt dit jaar in juni uitgevoerd. De resultaten worden in de volgende nieuwsbrief gedeeld.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ambulante begeleiding in coronatijd
Alie Dijkstra, manager bij Wil kijkt terug op een bewogen tijd. De maatregelen en beperkingen hebben grote impact op de begeleiding van cliënten. Je hoort veel over de negatieve gevolgen van de coronaperiode. Bijvoorbeeld over begeleidingsdoelen die maar gedeeltelijk via beeldbellen te realiseren zijn. Maar er zijn ook positieve geluiden.
|
|
|
|
|
|
Hennie knokt zich terug in de maatschappij
Trajectbegeleider Ilona Wilbrink van BaanPlus is trots op de stappen die ze samen met Hennie heeft mogen zetten. En nog steeds blijken nieuwe stappen mogelijk. Uit het verhaal van Hennie blijkt dat je ver kan komen als je durft door te zetten. BaanPlus is net als Wil onderdeel van Alliade. De jobcoaches van Wil werken samen met de trajectbegeleiders van BaanPlus.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kwaliteit en veiligheid: online kwaliteitsverslag
We zijn open en eerlijk over kwaliteit en veiligheid. Hoe zorgen we bijvoorbeeld voor een veilige omgeving voor onze cliënten? Op welke manieren verbeteren wij de kwaliteit van onze ondersteuning? En hoe waarderen onze cliënten, meewerkers en hun verwanten ons aanbod? In ons online kwaliteitsverslag leest u hoe we hoe dit organiseren en toetsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe jas voor welkombijwil.nl
Wil heeft een nieuwe website. De afgelopen periode is hard gewerkt aan het uitwerken van de schets tot eindproduct. Ons nieuwe online middel bevat hedendaagse technieken, heeft een frisse opmaak en bevat actuele teksten. De eigen ‘look & feel’ hebben we gerealiseerd door de medewerking van cliënten van Wil. Door hun enthousiaste inzet tijdens de fotosessies, hebben we een site met prachtig beeldmateriaal.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Locatie in beeld: Activiteitencentrum Drachten
Dit centrum biedt vele mogelijkheden qua werkzaamheden. Men kan zich hier ontwikkelen in de schilderkunst, keramiek, creatieve activiteiten voor de winkelverkoop, horeca, productie werkzaamheden, grafische werkzaamheden, facilitaire dienstverlening en tuinonderhoud. Benieuwd? Kom eens langs in de winkel (maandag t/m vrijdag van 9.00-17.00 uur) op Moleneind 69b in Drachten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|